понеділок, 9 травня 2016 р.

Про виклики перед громадами та реформи в галузі освіти

Робота експертів у реалізації проекту "Розбудова спроможності громад - досвід Вишеградської четвірки для країн Східного партнерства", що співфінансується Міжнародним Вишеградським Фондом триває навіть під час переїздів. Сьогодні під час переїзду Люблін-Познань відбулась результативна дискусія щодо викликів, котрі стоять перед новоствореними територіальними громадами України в освітній галузі.
Дискусію спричинили результати громадського моніторингу відкритості та прозорості бюджетів з одного боку та необхідність використання принципів гендерного бюджетування а з іншого - необхідінсть підготувати консолідовану позицію експертів перед завтрашньою зустріччю у Великопольському Центрі Освіти і Курсів Самоврядування в Познані.  Вашій увазі пропонується узагальнений висновок від завідувачки кафедрою  управління та адміністрування, координаторки лабораторії неформальної освіти
 «Вінницької академії неперервної освіти» Людмили Юрчук.
 ЗАСЛУГОВУЮТЬ НА увагу та врахування ряд позицій освітніх експертів для раціонального використання місцевих бюджетів та існуючої матеріально-технічної бази та висококваліфікованого людського ресурсу у всіх областях України і в т.ч на Вінниччині в умовах децентралізації. З цією метеою необхідно: 
провести аудит приміщень, матеріально-технічної бази, земель освітніх закладів та скласти загальний  реєстр для збереження для подальшого використання територіальними громадами. оскільки оптимізація освітньої мережі неминуче супроводжується звільненням кадрів та приміщень, необхідно передбачити можливі соціальні виклики та супротив;
мусимо всебічно підтримати створення активних груп громадського контролю з боку громадських експертів освітнього середовища використовуючи існуючі і опрацьовуючи нові методики моніторингу;
передбачити пропозиції для безробітних викладачів навчальних закладів, вчителів (особливо сільських шкіл, майстрів промислового виробництва, тренерів, вихователів інтернатних установ, керівників позашкільної освітніх закладів, творчих гуртків;
вимагати прозорості процесів оптимізації регіональної освітньої мережі, створення нових освітніх округів із визначенням опорних шкіл в умовах добровільного об»єднання територіальних громад;
Для цього необхідно здійснити такі почергові кроки:
 для запобігання «прихватизації» майна, корупції при визначенні кадрового складу після оптимізації та організації раціонального використання існуючої бази – відкрити економічні звіти департаменту та відділів освіти щодо замовлень на надання усіх освітніх послуг відповідно до вимог ринку;
терміново підготувати пакет нормативних документів та програм для отримання другої вищої освіти за напрямками:
створити законодачу базу для приватних дошкільних закладів;
здійснити освітню підготовку старост (управлінці органів місцевого самоврядування;
для збереження бази та кадрів створити нові форми освітніх закладів, а саме: громадська школа, державно-громадська школа, профорієнтаційні центри для усіх вікових груп ( за потребою та профілем (інкубатори, родинні господарства тощо для допомоги самоорганізувати громадян на існуючій базі);
для збереження ПТУ шукати можливості для підписання угод на підготовку робочих спеціальностей на замовлення країн ЄС;
обєднання ресурсу центрів зайнятості та учбових закладів регіону для соціалізації безробітних, переселенців, учасників АТО тощо;
підготувати грунт для закриття інтернатів (створення сімейних будинків нового типу, спільні установи типу дошкільний заклад, будинки престарілих, хоспис тощо;

працювати з групами ризику на скорочення педагогічних кадрів (передпенсійний вік, молоді фахівці."
Також обговорювались питання медіапросвіти, функцонування сільських бібліотек та електронного врядування. Очевидно на часі питання навчання ефективним комунікаціям, розумінню інформаційних потреб і шляхів їх задоволення, розділяти приватне, виробниче і громадське життя, усвідомлювати соціальні ролі, виховувати культуру приватності.
Варто розробити і в перспективі впровадити курси інформаційної культури у формальній освіті (в вищий, середній і початковій), які мають включати в себе серед іншого:  джерелознавство, статистичні методи обробки інформаційних потоків, правила наукової дискусії, введення в поведінкову економіку і філософію відкритого суспільства.Із залученням фахівців з країн ЄС розробити курси кібербезпеки для різних категорій населення – від дітей до держслужбовців і пенсіонерів.

Немає коментарів:

Дописати коментар