понеділок, 25 червня 2012 р.

Нові медіа


У середовищі фахівців довгий час точаться дискусії щодо визначення поняття «нові
медіа». Частина небезпідставно вважає їх «новими засобами комунікації». У даному
розділі будуть використовуватися обидва визначення, під якими розумітимуться
різноманітні Інтернет-інструменти для соціальної взаємодії. Всі ці зв’язки є дво- та
багатосторонніми, масовими, персоналізованими та вимагають певних технічних
можливостей.

З самого початку проекту стало зрозуміло, що статичний портал, котрий був
запропонований для роботи абсолютно не відповідав розумінню «нові медіа», оскільки
вимагав традиційного «перегортання» сторінок звичайного посібника, а модеровані
коментарі до персональних сторінок депутатів, могли залишатися (і часто залишалися)
без відповідей, оскільки депутати часто ігнорували портали, вважаючи їх марною
тратою часу. Деякі депутати місцевих рад до цього часу не знають про існування своєї
сторінки в Інтернеті, бо не користуються ним. Варто зазначити? що використання нових
медіа (за винятком Тwitter) у віддалених районах поки що обмежені доступом території
та Інтернет мережі, а також навичками користування. З іншого боку проектом не було
передбачено процес масштабного навчання депутатів місцевих рад та користувачів
новим засобам комунікації.
У цій ситуації залучення до реалізації проекту нових медіа суттєво підвищило
ефективність роботи, про що свідчать і відгуки самих депутатів і статистичні дані.
Соціальні мережі
Усі організації – учасники проекту використовували Facebook, як основний ресурс
для розповсюдження інформації та піар-кампанії регіональних порталів. Кожна
організація вибирала свій шлях і свій варіант використання соціальної мережі.
Ми детально розглянемо три приклади, які на нашу думку виявились
найефективнішими:
• Facebook – група
• Facebook – сторінка
• Facebook – користувачі
Для ширшого охоплення цільової аудиторії (депутатів місцевих рад, журналістів,
політологів, громадських активістів і просто не байдужих користувачів соціальної
мережі Facebook) створено Facebook – групи «Контролюй волинських депутатів!» та
«Тернопільський депутат». Станом на 01.02.2012 до складу груп входило понад 500
користувачів.
У той час, коли сайти проекту наразі більше виконують інформативну та архівну
функцію, та слугують джерелом новинної, аналітичної та довідкової інформації про
депутатів місцевих рад, Facebook-групи є майданчиками для активного діалогу та
обговорення різних аспектів діяльності депутатів у реальному часі. Так, у Facebook-
групі «Контролюй волинських депутатів!» дуже активно виступають представники
місцевих ЗМІ, громадські діячі. Депутати місцевих рад періодично нагадують про свою
присутність та пропонують до обговорення питання, котрі мають значний суспільний
резонанс і викликають бурхливі дискусії у самій групі.
Зважаючи на брак аналітичних матеріалів про місцевих політиків та місцеву
політику загалом, регулярне оприлюднення у групі якісних аналітичних матеріалів, та
цікавих новин, група стала головним громадським майданчиком у Волинській області
для обговорення політичного життя регіону та «народження» проектів рішень місцевих
рад, здорової критики та об’єднання небайдужих думаючих людей. Окрім цього,
продуктивне обговорення різного роду тем саме у групі дало можливість побачити під
новим кутом теми, які піднімались у регіональних ЗМІ і здавались більш однозначними.
Також це призвело до отримання ексклюзивної, інсайдерської інформації, а
саме з’являлись відео із ляпами депутатів, та інші матеріали, які не потрапили на
новинні сайти, суперечки та дискусії депутатів, що відбувались у групі. До найбільш
обговорюваних в групі «Контролюй волинських депутатів» рішень місцевих рад
відноситься рішення Луцької міської ради про перейменування вул. Лазо на вул. Юлії
Тимошенко. Цій темі у групі було присвячено близько 10 повідомлень та понад 100
коментарів. Більше 200 коментарів у групі зібрала інформація про можливі корупційні
дії одного із депутатів Олександра Вікторова та збирання і передача депутатом Луцької
міської ради Антоном Сосновським коштів для постраждалих від землетрусу в Японії.
Користувачами цієї групи є більше 30 депутатів (діючих та колишніх) місцевих рад
Волинської області. Також варто відзначити експеримент щодо Facebook-трансляції
сесії Луцької міської ради 26 жовтня, котра зібрала більше 130 коментарів.
Майданчик налагодив контакт з керівниками провідних політичних сил в області,
що сприяє оперативному отриманню необхідної інформації, а з іншої сторони дає
можливість політикам та депутатам через ресурси проекту донести потрібну їм
інформацію до громадськості.
Стосовно групи «Тернопільський депутат» – то тут була також налаштована
автоматична трансляція новин із регіонального сайту. Місцеві Інтернет – портали та
ЗМІ періодично розміщують свої новини про депутатів у стрічку групи. Час від часу
виникають гострі дискусії між депутатами та активістами, в яких кожен висвітлює
свою позицію. Із унікальних матеріалів в групі з’явились скани депутатських звернень
та відеоролик, в якому депутат читає вірш. Група продовжує залишатися активним
майданчиком для обговорення проблемних (і не лише політичних) питань міста та
області.
Внаслідок обговорень з’явилося дві пропозиції котрі реалізувались : 1) Це офлайн
конференція під час якої представники місцевих ЗМІ обговорили негласні правила
обговорення в групі, подання матеріалів, їхні політичні складові.
2) Це створення неформальної коаліції журналістів та громадських активістів для
моніторингу процесу звітування депутатів міської ради.
Порівняно із іншими новими медіа саме Facebook-групи показали найбільшу
ефективність в просуванні ідей моніторингу діяльності депутатів та збільшити
кількість користувачів. Крім того ці групи дають можливість обговорювати депутатську
діяльність в режимі вільного часу. Тому рекомендуємо використовувати саме цей

варіант популяризації та зробити кнопку-посилання в групу на регіональному сайті,
так як це зроблено на сайті Тернопільської області.
Менш ефективним інструментом, на наш погляд, зарекомендувала себе Facebook
– сторінка порталів проекту. Хоч цей елемент суттєвий важіль брендування.
Люди, які зробили «like», засвідчили, що цей продукт якісний і він їм до вподоби,
вони автоматично підключились на читання новин, можуть робити перепости. Але на

коментарі та обговорення цей ресурс не багатий і більше похожий на стрічку новин із
сайту «Твій місцевий депутат».
Facebook – сторінку проекту створили:
Тернопільська область
Чернігівська область
Харківська область
та АР Крим.

Усі організації розмістили банер із лівої сторони для зручного переходу, та
«лайкання» сторінки.
Цікавим моментом є недавня поява публічних Facebook – сторінок місцевих рад:
Луцька міська рада :
Волинська обласна рада :
Тернопільська міська рада:
Чернігівська обласна рада:
Третій варіант розповсюдження інформації у мережі Facebook – це поширення
інформації в якості користувача Facebook. Такий варіант ефективний, коли у
користувачів багато друзів, але менше ефективний в порівняні із попередніми двома.
Загальновідомо, що для цього потрібно використовувати кнопку «поділитись» (в мережі
Facebook) для всіх регіональних сайтів, що дає зручну можливість сповістити про
інформацію на порталах «Твій місцевий депутат» своїм друзям будь-якому відвідувачу
сайту.
Так, у Харкові найбільшу зацікавленість викликали аналітичні статті місцевих
експертів, розміщені на сторінці, інформація про візит в Харків Ханне Северінсен
та інформація про боротьбу за свободу слова в місті – до 250 зацікавлених кожним
матеріалом. Також харківських колег приємно здивував факт відвідування сайту з
інших країн: США, Швеції, Польщі, Росії, Норвегії – біля чотирьох тисяч з моменту
відкриття.
Резонансною новиною стало повідомлення одного депутата Тернопільської міської
ради, який не встиг відзвітувати в анонсований час, але він повідомив, що готовий
прозвітувати на своїй сторінці у Facebook та в соціальній мережі повідомив про час і
місце звітування.
Наш аналіз засвідчив, що Facebook виявився найсильнішим ресурсом для
популяризації проекту «Твій місцевий депутат». Так, безпосередньо за час реалізації
проекту лише у Тернопільській області здійснено 4500 заходів із мережі Facebook на
сайт. Крім того, як вже зазначалось Facebook використовує значна кількість депутатів,
працівників ЗМІ та громадських діячів і їх кількість невпинно зростає.
Для прикладу наводимо статистику переходів з Facebook на портал deputat.te.ua
Джерело Відвідування Кількість
переглянутих сторінок
Средня тривалість
перебування на сайті
facebook.com /
referral
4 533 2,79 00:04:06
m.facebook.com /
referral
57 1,96 00:01:21

Наступним ресурсом нових медіа (нових засобів комунікацій) виявився мікроблог
Twitter., технічно потужніший із малою аудиторією, яка спеціалізується здебільшого
в журналістиці, ІТ-технологіях та громадських рухах. За його допомогою зручно
здійснювати твітер-трансляції заходів, зокрема сесій місцевих рад. З твіттер-трансляцій
можна оперативно дізнаватись про перебіг подій в тій чи іншій раді. Цей ресурс
вирізняється тим, що дозволяє можливістю розставляти акценти на найсуттєвіших
проблемах та оперативністю. Необхідна інформація з’являється через 2-5 хвилин, а не
через 5-20 годин на відміну від ЗМІ. Великим позитивом є той факт, що твітити можна
із звичайного телефону через СМС, ММС, навіть за відсутності мобільного Інтернету,
що дає можливість інформувати про події з віддалених районів.
Під час реалізації проекту створено
загальний твіттер-акаунт deputat_ua , що
транслює новини усіх регіональних сайтів
(окрім АР Крим, через відсутність RSS), та
@deputate – для Тернопільської області, @
Dobrochyn2000 – для Чернігівської.
Даний ресурс досить часто
використовується як першоджерело
інформації. ТМО «Нівроку» провело
10 пілотних твіттер-трансляцій сесій місцевих рад. Зокрема, Великобірківської і
Великоберезовецької селищних рад, Тернопільської міської та обласної рад.
Наприклад, під час сесії Великобірківської селищної ради стало відомо, що Касіян
Сергій брав участь у ліквідації пожежі
у рідному селі. Першоджерело – твіттер
http://twitter.com/#!/Mens_SOS/status/
90776837772427264
Дану інформацію розмістило в себе 7
місцевих сайтів.
Твіт з фотографією:
отримав впродовж години
більше ста перегля дів повідомлення та 4 ретвіти (пе републікації по відомлення). Цією інформацією зацікавились ЗМІ, котрі були відсутні в даний момент в сесійній залі.
Найбільшого резонансу набули 4 твіттер-трансляції здійснені депутатом Тернопільської міської ради Михайлом Окаринським @miokar 15 листопада, 16 та 21
грудня 2011р. та 16 лютого 2012р.
http://twitter.com/#!/miokar/status/136394954930003969
http://twitter.com/#!/miokar/status/147591767414411264
http://twitter.com/#!/miokar/status/149417539858989057
http://twitter.com/#!/miokar/status/170085618334961665
Під час твіттер-трансляцій Михайло здійснив 154 твіти (коротких інформаційних повідомлень) про перебіг сесій, а також відповідав на запитання інших користувачів мікро-
блогу твіттер.
Для трансляцій з початку проекту використовувався хештег #deputat, згодом, коли хештегування стало доступне на кирилиці вико ристовується хештег #депутат. Остан ні повідомлення
із цим хештегом можна переглядати у колонці з лівої сторони сайту Твій місцевий депутат Тернопільської області http://deputat.te.ua.
Ідея твіттер-трансляції сесій в Україні отримала своїх сподвижників, так вже
тричі силами команди «Маєш право знати» здійснені твіттер-трансляції засідань сесії
броварської міської ради.
Ще одні оперативні можливості Твіттеру були продемонстровані у Тернополі:
17 лютого відбувся перший в Україні прийом депутата Тернопільскої міської ради
Михайла Окаринського @miokar у мережі Твіттер. Відслідковувати захід можна за
хештегом #депутат та #твіприйом Участь у прийомі взяло 16 відвідувачів, ще чотири
запитання надійшло на сайт, один виборець відвідав прийом особисто.
Важливо відзначити тенденцію, що користувачі твіттеру, котрі перейшли за
посиланням на сайт, переглядали та аналізували інформацію набагато довше, аніж
звичайні відвідувачі чи користувачі інших нових медіа. Для прикладу наводимо
статистику переходів на портал http://deputat.te.ua. Так, з Твіттеру середній перегляд
матеріалів сайту становив – 6,5 хв., а з Facebook – 4 хв. з Вконтакте 2,5 хв.
Джерело Відвідування Кількість
переглянутих сторінок Средня тривалість перебування на
сайті
twitter.com / referral 272 4,77 00:08:31
t.co / referral 314 2,61 00:04:43
mobile.twitter.com /
referral
40 1,48 00:01:17
Масове використання твіттеру в майбутньому для аналогічних проектів поки що
обмежене недостатньою популярністю, певною технічною складністю використання
для більшості громадян. На жаль, можливостям твіттеру не було приділено належної
уваги під час підготовки проекту і навіть не було можливостей провести семінар для
навчань учасників проекту.
Ресурс ВКонтакті не був надто значимим для проекту. Так, за весь час реалізації
проекту в Тернопільській області з цієї соціальної мережі був здійснений 291 захід, а
група обмежилась кількістю 72 учасника. Кнопки розповсюдження поставили лише
адміністратори Чернігівської, Луганської, Донецької та Тернопільської областей.

Варто також відзначити, що в цілому цій соціальній мережі не було приділено
належної уваги і вона розглядалася виключно як супутній елемент нових медіа. Попри
той факт, що ВКонтакті не справило якогось суттєвого впливу на перебіг проекту
(наприклад, в соціальній мережі vkontakte.ru не було помічено зареєстрованим
жодного депутата з чотирьох місцевих рад Чернігівщини) у майбутньому учасникам
проектів з моніторингу депутатської діяльності варто звернути увагу на цей ресурс. В
першу чергу тому, що користувачами даного ресурсу є переважно молодь, необхідно
знаходити шляхи для збільшення її зацікавленості інформацією щодо діяльності
місцевих депутатів.
Google-група
Для комунікації учасників мережі «Твій місцевий депутат» між собою була створена
google-група. Цей інструмент нових медіа не публічний, але дозволив спростити та
покращити комунікацію серед організацій – виконавців проекту. Всього в google–групі
було зафіксовано 103 теми, у котрих зафіксовано 322 повідомлення. Найактивніше
обговорювалися питання у березні, вересні та листопаді 2011 року. Найактивнішими
користувачами google–групи стали Іван Колісник (47 повідомлень), Михайло Наход
(38 повідомлень), Ольга Мірошник (37 повідомлень), Володимир Щербаченко (36
повідомлень), Володимир Ханас (28 повідомлень). Очевидно, що google–група не
вичерпала свого ресурсу, а її функціонування вимагає подальшого розгляду.

Google analytics (дані по http://deputat.te.ua)
Ще одним інструментом нових медіа є Google analytics – безкоштовний сервіс, який надає
Google для детального аналізу статистики відвідувачів веб-сайтів.
За час реалізації проекту дані заходів такі:
Джерела трафіку:
Пошукові системи – 57,8 % ,
перехід із інших сайтів ресурсів
27,6%
введення сайту вручну 14,5 %
34 617 хости ( з них Україна 31 135, Росія 1 402, Не визначено 1 062, Японія 177, США
152, Німеччина 65, Англія 83, Польща 53, Італія 51)
19 858 унікальні заходи 93 125 переглядів сторінок
Facebook 4590
Регіональні Сайти 1383
Твіттер 626
ВКонтакті 452
Google+
На цій соціальній мережі не було акцентовано великої уваги. Її почали
використовувати в кінці реалізації проекту, тим не менше вона також принесла певну
зацікавленість проектом.
Youtube
Спеціалізований вебсайт Youtube для хостингу відеоматеріалів використовувався
фрагментарно. Однак втім важливий з огляду на той факт, що місцеві ЗМІ часто ігнорували
заходи, котрі проводилися в рамках проекту. І саме його ресурси дозволили розмістити
їх. Важливою якістю є те, що відео легко інтегруються в новини через HTML код.
Інтегровані додатки
Важливим елементом для комунікацій між сайтами та новими медіа стали
інтегровані додатки до сайту.
- Із головних хочемо відзначити RSS оскільки саме він адаптує статичний сайт із
новими медіа. З його появою читачі отримали змогу читати сайт через RSS-агрегатори
(RSS-reader), також надало автоматичну перепублікацію в соціальні мережі FaceBook
та Twitter. Це дозволяє швидше розповсюджувати інформацію та подавати у зручному
форматі для читачів. Крім того він економить час адміністраторів.
- Наступним елементом що робить сайт комунікаційним майданчиком це кнопки
соціальних мереж Вконтакте, FaceBook, Twitter та Google+. Вони відповідають за
перепублікацію інформації під формат нових засобів комунікації, даючи змогу
користувачам поділитись інформацією одним кліком мишки. Крім того вони
здійснюють статистичну роботу оскільки біля них розміщені індикатори, які вказують
скільки раз поділились цією інформацією в тій чи іншій мережі.
моніторинг діяльності депутатів місцевих рад в Україні
- Віджети соціальних мереж
Віджети є кількох типів: 1) Віджети спільнот – вказують кількість прихильників
сайту у соціальних мережах ВКонтакті та FaceBook, та є гіперлінками, котрі пов’язують
спільноту із сайтом. 2) Віджети транслятори – які роблять трансляцію із спільнот
ВКонтакті та FaceBook та Твіттер-акаунтів. 3)Пошукові – здійснюють трансляцію за
пошуком ключових слів, хештегів в соціальній мережі Twitter.
- Панель соціальності депутата
Унікальний елемент. Він розміщений в вкладці «контакти» на сторінці депутата на
сайті http://deputat.te.ua. В панелі вказано присутність депутата в нових медіа, скайпі,
його електрона пошта та мобільний телефон. Це дає користувачам знайти зручний
зв’язок із обранцем.
Крім перерахованих вище, учасниками проекту використовувалися і інші технології.
Під час реалізації проекту у Волинські області використовувались інтернет-
чати, які проводяться на сайті Волинської обласної ради кожні два тижні. Виконавці
проекту Харківського Фонду місцевої демократії найбільше використовували Google-
розсилки. Тернопільською організацією ТМО «Нівроку» використовувався новинний
блог Новини Тернопілля що принесло сайту 143 унікальні заходи. Одним із напрямів
популяризації Інтернет ресурсів є являються баркемпи (зустрічі блогерів в офлайн
режимі, для обговорення варіантів взаємодії та нових технологій).
Тому ТМО «Нівроку» презентувало сайт «Твій Місцевий Депутат», як ресурс для
Інтернет взаємодії із депутатами під час баркемпу «ТвіТерЕвент», що відбувся 21-22
січня 2012 року а також під час баркемпу «CVTwevent» в Чернівцях 30 березня 2012
року
 Брошура «Твій місцевий депутат: моніторинг діяльності депутатів місцевих рад в Україні» Розділ №8 "Нові медіа". Автори: Василь Ханас та Володимир Ханас (ТМО «Нівроку», м. Тернопіль)

Немає коментарів:

Дописати коментар