пʼятниця, 1 квітня 2016 р.

Про передачу повноважень громаді

Як передати Шумській об’єднаній територіальній громаді повноваження у галузях освіти, культури, медицини, соціального захисту та організувати роботу так, аби вона дійсно була ефективною і злагодженою, обговорили на засіданні колегії РДА. Зокрема, йшлося про необхідність чітко дотримуватися правових аспектів даного процесу, враховуючи всі нюанси, оскільки поспіх та непродуманість дій можуть призвести до негативних наслідків як у суто господарських, так і у кадрових питаннях.

 Доповідачі наводили можливі варіанти передачі повноважень закладів освіти, культури, медицини, соціального захисту, які знаходяться на території об’єднаної територіальної громади.
 При створенні об’єднаною територіальною громадою власних органів управління освітою, культурою, медициною, соціального захисту буде сформовано чіткий розподіл функцій між органами управління об’єднаної громади та райдержадміністрації.
Освіта

Щодо сфери освіти, то, як неодноразово зазначалося, в об'єднаній територіальній громаді має запрацювати міні-управління. Зважаючи на тривалий процес передачі повноважень управління освітянською галуззю, начальник відділу освіти, молоді та спорту РДА Іван Панчук запропонував не відразу, а поступово до початку нового навчального року остаточно передати всі функції.
 А до того часу потрібно здійснити: передачу всіх навчальних закладів з комунальної власності районних рад до власності об’єднаних територіальних громад, врегулювати трудові відносини з педагогічними працівниками навчальних закладів, розміщених на території об’єднаних територіальних громад, внести зміни до статутів, провести державну реєстрацію, замовити та отримати відомості щодо навчальних закладів з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, виготовити штампи та печатки з урахуванням внесених змін.
 Після цього буде вирішитись питання передачі шкільних автобусів на баланс ОТГ, підвозу дітей, учнів (вихованців) та педагогічних працівників до місця навчання, роботи та зворотному напрямку, затвердження видатків на їх обслуговування за рахунок коштів, передбачених плановими асигнуваннями на 2016 рік ОТГ та відділу освіти.
 Вже з 01.08.2016 згідно Закону України «Про публічні закупівлі» працівники ОТГ будуть укладати договори по процедурі державних закупівель через систему електронних державних закупівель «ProZorro», а це: газ 4 місяці, електроенергія, тепло, пальне, дрова, вугілля, торфобрикет. Згідно цього закону всі закупівлі менше 200 тисяч проводяться через дану систему.
 Також директори шкіл повинні переробити та перезатвердити в новоствореному відділі освіти ОТГ тарифікації, а він, у свою чергу, повинен забезпечити організований початок навчального року (об’їзди, знову ж таки тарифікація, списки вчителів і т.д).

Первинна медико-санітарна допомога

Бабій Ольга Павлівна – головний лікар центру надання первинної медико-санітарної допомоги доповіла про передачу повноважень на утримання фельдшерсько-акушерський/фельдшерський пунктів та медичних пунктів тимчасового базування на території ОТГ: створення ефективної інфраструктури надання медичної допомоги в межах громади, забезпечення медикаментами, медичним обладнанням, обов’язки медичних працівників, їхні функції з обслуговування населення.
 Підбив підсумки цієї доповіді голова РДА Юрій Головатюк. Він зазначив, що найбільше потребує вирішення питання отримання центром первинної медико-санітарної допомоги ОТГ ліцензії на здійснення медичної практики відповідно до законодавства. Проте на даний час ця проблема поки що законодавчо не врегульована.

Культура

В.о. начальника відділу культури і туризму Лілія Солтис проаналізувала проблемні питання, що можуть виникнути в галузі в процесі передачі повноважень об’єднаній територіальній громаді, зокрема про вимоги законодавства.
 З 39 бібліотек централізованої бібліотечної системи 23 бібліотеки знаходяться на території сільських рад, які входять ОТГ, а також - 5 будинків культури та 18 клубних закладів.
 За словами Лілії Іванівни, згідно зі ст. 15 Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу», доцільність реорганізації та ліквідації бібліотек, що є у державній та комунальній власності, визначається відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за погодженням із Міністерство культури України. Після чого безпосередньо реорганізацію бібліотеки здійснює Комісія з реорганізації, до якої переходять повноваження щодо управління бібліотекою.
 Як зазначила керівник відділу культури і туризму РДА Лілія Солтис, оптимальною могла б бути модель, коли ЦБС залишається та функціонує в районі. При цьому необхідно врахувати, що ЦБС перебуває у спільній комунальній власності усіх територіальних громад і ОТГ району та буде утримуватись з районного бюджету. Також потрібно вирішити питання утримання бібліотечних закладів на умовах спільного фінансування з бюджетів району та ОТГ. Трансфертами відповідно до ст. 93 Бюджетного кодексу України ОТГ частково компенсують утримання районної бібліотеки у частині надання послуг бібліотекам ОТГ. ЦБС виконує методичну та інші функції (обробка фондів, каталогізування тощо) для бібліотек ОТГ.
 Для будинків культури та клубних закладів можна застосувати аналогічну модель на зразок ЦБС. Лілія Іванівна рекомендувала залишити районний Будинок культури в районному бюджеті на умовах співфінансування, надавши йому повноваження виконання методичної роботи та проведення заходів та святкувань. Сільські клубні заклади та будинки культури на території ОТГ переходять до громади. Потрібно буде сформувати комісію для передачі майна та інвентарю. Попередити працівників не пізніше ніж за 2 місяці про можливе вивільнення.
 Оскільки Шумський краєзнавчий музей та Тилявський районний літературно-меморіальний музей Уласа Самчука мають статус районного, їх потрібно також залишити в районному бюджеті на умовах співфінансування.
 А от керівництво над Шумською школою мистецтв буде здійснювати галузь «Культури» ОТГ. Потребує вирішення питання доцільності звільнення працівників школи й знову приймання на роботу, чи переводити/переміщувати на інше місце роботи, адже школа мистецтв не буде ліквідовуватися, а лише буде змінюватися її власник. Враховуючи ту обставину, що зміна власника не викликає необхідність ліквідації або реорганізації, мова повинна йти виключно про переведення (або переміщення) працівників. Щодо функціонування ЦБС - потрібно вирішити питання утримання бібліотечних закладів на умовах спільного фінансування з бюджетів району та ОТГ. Трансфертами відповідно до ст. 93 Бюджетного кодексу України ОТГ частково компенсують утримання районної бібліотеки у частині надання послуг бібліотекам ОТГ.

Соціальний захист населення

Міністерством соціальної політики, як розповіла начальник управління соціального захисту населення РДА Алла Сергеєва, розроблено Методичні рекомендації щодо виконання власних (самоврядних) повноважень об’єднаної територіальної громади у сфері соціального захисту населення.
Прийом громадян, які звертаються за соціальною підтримкою, рекомендується проводити у спеціально виділеному приміщенні за принципом „єдиного вікна”.
Для забезпечення доступу мешканців територіальної громади до усіх послуг у сфері соціального захисту доцільно у вказаному приміщенні організувати також надання громадянам послуг (консультацій) спеціально уповноваженими державними органами та організаціями, зокрема, з питань пенсійного забезпечення, страхових виплат і послуг тощо).
 Просторовим плануванням такого приміщення передбачається створення функціонально-просторових секторів:
 - інформаційного;
 - консультативного;
 - очікування та заповнення заяв;
 - прийняття заяв та інших документів.
 Робота з прийому громадян має бути організована таким чином, щоб заявник витрачав якомога менше часу на ознайомлення з інформацією, заповнення заяви, очікування тощо та за потреби міг звернутися із запитанням до спеціаліста.
 Алла Серегеєва, виступаючи перед присутніми, зазначила, що Методичні рекомендації передбачають надання органами соціального захисту місцевих державних адміністрацій допомоги органам управління ОТГ у виконанні повноважень у сфері соціального захисту населення відповідно до чинного законодавства, зокрема щодо: планування структури та штату виконавчого органу ОТГ для забезпечення повноважень у сфері соціального захисту та захисту прав дітей; визначення обсягів видатків у місцевих бюджетах ОТГ на 2016 рік для виконання власних повноважень.
 Отже, на сьогодні передача повноважень управління соціального захисту населення об’єднаним територіальним громадам на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, передбачених законодавством неможлива через відсутність законодавчих підстав (а саме змін до Бюджетного кодексу України та ряду нормативно-правових актів).
 Водночас пропонується, не допускаючи зменшення обсягів видатків, що надавались громадянам до проведення адміністративних змін, застосування механізму спільного фінансування районної цільової програми «Ветеран», що передбачає надання пільг 68 реабілітованим, 14 учасникам бойових дій ОУН-УПА, надання їм одноразових щомісячних допомог, а також 21 особі потерпілій від політичних репресій. За результатами аналізу 80% перелічених осіб проживають на території об’єднаної територіальної громади.

Функції територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Шумського району в ОТГ

У свої доповіді директор територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Шумського району Валентина Бойко розповіла про організацію надання соціальних послуг у об’єднаній територіальній громаді.
 Так, при утворенні в об’єднаній територіальній громаді терцентру необхідно буде визначитись та утворити структурні підрозділи для надання соціальних послуг громадянам, затвердити положення про терцентр і його відділення, визначитись з утриманням штатних одиниць, завести особові справи й перезаключити договори, визначити індивідуальні потреби кожного отримувача соціальної послуги та багато інших документів, які вимагає чинне законодавство. А це, за словами Валентини Мартинівни, робота не одного дня.
«Терцентр добиватиметься, щоб соціальні послуги, які надаються одиноким непрацездатним громадянам, не зменшувались, а навпаки збільшувались, тому рекомендуємо об’єднаній територіальній громаді м.Шумськ фінансувати уже наявний сформований терцентр в розмірі 60 % до кінця 2016 року згідно із законом України «Про соціальні послуги» та Переліком соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати», - зазначила директор терцентру.
 Діючий територіальний центр забезпечує і надалі буде забезпечувати здійснення своїми структурними підрозділами надання соціальних послуг громадянам похилого віку, інвалідам, хворим з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги.
 Узагальнюючи результати обговорення даного питання, Шумський міський голова - голова об’єднаної територіальної громади – Володимир Плетюк погодився, що, попри складнощі та неврегульованість деяких аспектів механізму функціонування об’єднаної територіальної громади, вивчаючи досвід інших районів, процес не стоїть на місці, а хоч і тяжко, але таки ми рухаємось вперед, і передача повноважень об’єднаній територіальній громаді у галузях освіти, культури, медицини, соціального захисту вже розпочато.
 Члени колегії РДА дали доручення начальникам: управління соціального захисту населення райдержадміністрації Сергеєвій А.О., відділу освіти, молоді і спорту райдержадміністрації Панчуку І.М., виконувачу обов’язків начальника відділу культури і туризму райдержадміністрації Солтис Л.І., головному лікарю районного центру надання первинної медико-санітарної допомоги Бабій О.П., директору територіального центру соціального обслуговування пенсіонерів (надання соціальних послуг) Бойко В.М. спільно з виконкомом міської ради: до 20 квітня 2016 року розробити та подати на затвердження голові райдержадміністрації заходи з відображення конкретних кроків по передачі повноважень в галузях освіти, культури, медицини, соціального захисту об’єднаній територіальній громаді.

Немає коментарів:

Дописати коментар