Шановні колеги!
Нещодавно Парламентська Асамблея Ради Європи оприлюднила рекомендації з приводу захисту джерел інформації журналістів. У цьому документі, зокрема, сказано: «Асамблея зі стурбованістю констатує велику кількість випадків, коли органи державної влади європейських держав змушують чи намагаються змусити журналістів розкривати свої джерела, незважаючи на чіткі стандарти, встановлені Європейським судом з прав людини і Комітетом міністрів. Такі порушення найчастіше відбуваються у державах, де відсутнє чітке законодавство з цього питання. …Розкриття інформації, що вказує на джерело, повинно допускатися лише у виняткових випадках, коли зачіпаються життєво важливі інтереси суспільства чи людини, і це може бути переконливо встановлено».
Все вищесказане повною мірою стосується й України.
17 березня 2011 р. у Верховній Раді було зареєстровано Проект Закону «Про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України (щодо забезпечення права журналістів на захист джерел інформації)», представлений 11 народними депутатами.
До його підготовки були залучені юрист Інституту Масової Інформації Роман Головенко, представник неурядової організації «Репортери без кордонів» Оксана Романюк, відомі в Україні журналісти. Ідея законопроекту була підтримана Київською незалежною медіапрофспілкою, парламентським комітетом з питань свободи слова й інформації, першим заступником голови комітету з питань правосуддя Юрієм Кармазіним, іншими народними депутатами України.
Даним законопроектом до переліку професій – нотаріуса, лікаря, психолога, священнослужителя – представників яких не можна допитувати як свідків з приводу інформації, що стала їм відома у процесі виконання їхньої роботи, додається професія журналіста.
Також законопроектом передбачається, що обшук і виїмка обладнання і носіїв інформації у журналіста можуть здійснюватися лише за вмотивованою постановою голови апеляційного суду за місцем проведення слідства на підставі подання прокурора області (АРК, міст Києва або Севастополя). При цьому, у такому поданні обов'язково повинно бути зазначено, що йдеться про обшук у журналіста.
Новий законопроект – не просто ще один юридичний акт, що захищає права журналістів. Такі закони на сьогодні вже існують. Зокрема – закон «Про державну підтримку та соціальний захист журналістів», закони про ЗМІ, що включають статті, які передбачають кримінальну відповідальність за перешкоджання законній професійній діяльності журналістів.
Однак, всі ці норми не є перешкодою для міліції, оскільки представники правоохоронних органів відкрито заявляють, що у своїй діяльності керуються лише Кримінально-процесуальним кодексом, де про журналістів нічого не сказано.
Даним законопроектом до переліку професій – нотаріуса, лікаря, психолога, священнослужителя – представників яких не можна допитувати як свідків з приводу інформації, що стала їм відома у процесі виконання їхньої роботи, додається професія журналіста.
Також законопроектом передбачається, що обшук і виїмка обладнання і носіїв інформації у журналіста можуть здійснюватися лише за вмотивованою постановою голови апеляційного суду за місцем проведення слідства на підставі подання прокурора області (АРК, міст Києва або Севастополя). При цьому, у такому поданні обов'язково повинно бути зазначено, що йдеться про обшук у журналіста.
Новий законопроект – не просто ще один юридичний акт, що захищає права журналістів. Такі закони на сьогодні вже існують. Зокрема – закон «Про державну підтримку та соціальний захист журналістів», закони про ЗМІ, що включають статті, які передбачають кримінальну відповідальність за перешкоджання законній професійній діяльності журналістів.
Однак, всі ці норми не є перешкодою для міліції, оскільки представники правоохоронних органів відкрито заявляють, що у своїй діяльності керуються лише Кримінально-процесуальним кодексом, де про журналістів нічого не сказано.
Проблема, яку намагаються розв’язати автори законопроекту, будь-якої миті може торкнутися кожної редакції, кожного журналіста.
Наприклад, обшуки, проведені в Харкові і Києві, супроводжувалися вилученням редакційного обладнання (всієї фото-і відеотехніки, комп'ютерів і архівів) на термін від місяця і більше. Таке втручання, по-перше, є надзвичайно серйозним перешкоджанням роботі редакції – одномоментно і на тривалий термін вилучаються всі напрацьовані матеріали, шаблони, службові дані і дороге обладнання, замінити яке за короткий проміжок часу частіше за все неможливо, а по-друге, це підриває довіру до журналістів людей, що надають їм інформацію. Ніхто не може поручитися за те, що архівна інформація, зібрана редакцією за роки роботи, після такого вилучення не спливе у конкурентів або не буде використана як компромат проти самих джерел.
Враховуючи вищесказане, закликаємо вас:
1. Підтримати законопроект особисто.
2. Надіслати особісті та колектівні листи з проханням підтримати даний законопроект депутатам місцевих рад та народним депутатам, зробити заяви від редакцій та професійних спілок тощо.
З повагою,
О. К. Ярославцев,
член НСЖУ,
шеф-редактор інформаційного
агентства «Поряд з вами»
Додаток:
Сторінка законопроекту на сайті Верховної Ради:
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?pf3511=39929
Немає коментарів:
Дописати коментар